2010-12-09

Presidenten terrorist...

Efter den ryske presidenten Medvedevs besök i Warszawa i veckan bar det direkt av över Atlanten för Komorowski för hans första besök hos Obama. En hel del handlar om att undertryka banden mellan länderna,  t.ex. finns en stor polsk-amerikansk diaspora. Obama upprepar därför USAs åtagande att skydda Polens säkerhet. Polen är sedan länge en av USAs allra mest trofasta allierade och man skickade stridande trupp till så väl Irak som Afghanistan. Därför är det en fråga som alldeles extra irriterar polacker - att man inte är includerade i Visa Waiver-programmet. Komorowski klagade hos Obama att Polens grannar kan resa utan visa, medan han är den fjärde presidenten i det fria Polen som tvingas skriva under på att han inte är fölkmördare och inte prostituerar sig. Men intressant är hur han uttryckte sig om frågan om terrorism:

Ja się nie obrażam, prostytucji nie uprawiam, ludobójstwa też nie, ale muszę powiedzieć, że jak musiałem wypełnić pytanie, czy nie jestem terrorystą, to ręka mi zadrżała. Nie chciałbym skłamać Stanom Zjednoczonym, a mam pewną wątpliwość. W czasach komunistycznych byłem terrorystą. Tak przynajmniej opiewały niektóre zarzuty formułowane przez prokuratora komunistycznego. Nie wiem, mam pisać prawdę czy nieprawdę w tych kwestionariuszach.
Jag känner mig inte förolämpad, jag bedriver inte prostitution, inte heller folkmord, men jag måste säga, att när jag var tvungen att svara på frågan om jag var terrorist, så darrade jag på handen. Jag ville inte inte ljuga för Förenta Staterna, men jag är full av tvivel. Under kommunisttiden var jag terrorist. Så löd i alla fall många anklagelser från den kommunistiska åklagaren. Jag vet inte om jag skall skriva sanning eller osanning i det formuläret.
Och även om Komorowski skämtade så ligger det en allvarlig tanke bakom - idag, när ordet terrorist är en så klibbig anklagelse som alla försöker klistra på sina motståndare, så måste man vara försiktig. Talesättet om den enes terrorist är den andres frihetshjälte är något att hålla i minnet, särskilt nu när västvärlden sällar sig till Iran och Kinas bild av terrorister och vill klassificera Wikileaks som terrororganisation.

Dagens ord är zarzut - anklagelse.

Andra bloggar om , , , , , .

Inga kommentarer: