Kinesiska bekymmer
Att Polens vägar behöver en ordentlig upprustning vet all som kört genom landet. Långa sträckor, även mellan de största städerna, är smala vägar med bara en fil i varje riktning som passerar genom varje by. Den sortens landsvägar som var huvudvägar i Sverige för 25 år sedan. Bland annat därför har naturligtvis polska vägar varit ett återkommande tema i bloggen. Man har naturligtvis länge vetat om att infrastrukturen behöver förbättras och rader av regeringar har lovat att nu skall det byggas vägar och tågbanor som aldrig förr. Hjälpta av en hög med EU-pengar och motivationen att en till två miljoner turister kommer att besöka Polen nästa sommar för fotbolls-EM har regeringen Tusk lyckats med det tidigare regeringar inte klarat; man har fått fart på vägbyggandet.
Men de senaste veckorna har ett av de viktigaste projekten, A2 mellan Warszawa och Łódż som också knyter samman huvudstaden med motorvägen mot Tyskland, hotats. Det är på de 50km av sträckan som skall byggas av det kinesiska företaget COVEC som arbetet i princip stannat av. Det började med att det kinesiska företaget inte betalade sina underleverantörer, och nu vill man förhandla om kontraktet. Många kommentatorer tycker att Polen fått vad de betalat för; det kinesiska budet låg 51% under vad GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Generaldirektoratet för lands- och motorvägar) hade budgeterat för sträckan. Och 23% lägre än närmaste konkurrenten som protesterade mot att kineserna dumpade priserna. Verket som har hand om upphandlingar menar att priset inte var "iögonfallande lågt". Infrastrukturministern har haft det hett om öronen de senaste dagarna; han lovade först att vägen skall bli färdig innan EM, men har tvingats till reträtt och använder numera uttrycket att vägen skall vara "farbar" till EM.
Inget av detta har naturligtvis gjort något för att förbättra kinesiska företags anseende i Polen. Från början fanns det blandade känslor till att kinesiska företag byggde i Polen. Man var irriterade för att det tog jobb från polacker, men samtidigt stolta över att medan polska byggarbetare arbetade i Västeuropa så var Polen nu rikt nog att importera utländska arbetare. Det var även tal om att kineser skulle bygga den nya Nationalstadion i Warszawa - som för övrigt även den är försenad. I en artikel i The Economist varnades Kina för att deras internationella expansion kan hindras av att deras företag drar på sig dåligt rykte. Även utrikesminister Sikorski har tagit upp saken med sin kinesiske kollega. Det dröjer nog länge innan Polen glatt välkomnar kinesiska byggföretag igen.
Dagens ord är opóźnienie - försening.
3 kommentarer:
Gud bevare Polen från kinesiska företag! De borde anlita Skanska för byggarbete. Det tycker jag. Svenskar kan bygga bra vägar.
Hälsningar
Joanna
Hmm, och jag som trodde att det var Skanska som anlitade polacker som byggare :)
Men man ser en del Skanska-byggen här i Warszawa, inte vägar, men byggnader. Annars verkar österrikiska Strabag vara största entreprenör.
Absolut, vägarna i Polen är ett stort problem, men precis som motorvägar inte uppstod i Sverige över en natt så lär dom inte göra det i Polen heller där vägnätet inte direkt prioriterades under kommunisttiden, ja, förutom när Gierek höll i rodret och byggde den dubbelfiliga vägen från Katowice till Warszawa på 1970-talet.
Men mycket har hänt, trots allt. Jag har åkt bil till Polen sedan 1997. Sträckan från Swinoujscie till Sieradz, där släkten bor, är uppemot 510 km. 1997 fanns enbart ett par mils motorväg från Konin till Poznan och då var den sista sträckan till Poznan enbart dubbelfilig med övergångsställen, trafikljus etc. Idag är ca 280 km av sträckan antingen expressväg, S3:an från Szczecin till Gorzow, (ung som en motorväg) och riktig motorväg. En klar förbättring alltså. En resa som tidigare tog över 7 timmar lär idag ta ca 5½.
Skicka en kommentar