2008-02-19

Bra reklam

Fiat har släppt en 90 sekunder lång lysande reklamfilm, eller manifest som de kallar det. Den börjar med en scen ur Cinema Paradiso och väver sedan in bilder ur den polska 1900-historian. Filmen avslutas med att Fiats symbol visas med texten "den är också en del av vår historia."
Filmen har fått mycket uppmärksamhet i TV och tidningar i Polen. Man frågar sig om det är riktigt att göra landets histora till reklam. Och framförallt är det den berömda bilden av Johannes Paulus II kyssandes marken på sitt första besök i hemlandet efter han upphöjts till påve som verkar uppröra.

Själv tycker jag att filmen är snyggt gjord. Att Cinema Paradiso är en favoritfilm gör den inte sämre. Och smart är den. All den uppmärksamhet den fått skulle Fiat inte kunna köpa sig till. Reklamfilmen finns även i en italiensk och en fransk version, med scener ur deras respektive historia. Jag undrar hur reaktionerna varit där.

Dagens ord är Okrągły Stół - det runda bordet.

Andra bloggar om , , .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jojo, Fiat...
Det enda bilmärke jag kan tänka mig att innhandla från ursprungslandet kräver att man har mer pengar än vett. Mycket mer pengar...

Din vän sa...

Hej: nu har du stafettpinnen i Februaristafetten.
http://bloggtidningen.se/2008/02/21/nu-ar-det-dags-for-ekorrhjulet-i-februaristafetten/
RS/Bloggtidningen

Utbloggad sa...

Jag kommer ihåg det sena 80-talet och det tidiga 90-talet när det kom många polacker kom till Skåne för att jobba under somrarna i sina små fullpackade Polski Fiat. Ibland undrade man verkligen hur många polacker det gick att klämma in i en liten Fiat. I en liten licenstillverkad Fiat.
I övrigt tyckte jag att det var en bra reklamfilm, bättre än de flesta reklamfilmer jag sett. Religion är viktigt i Polen, men det är skrämmande att man kan bli upprörd över att man använder en känd bild på Johannes Paulus II.