2008-02-11

Fältpost

I helgen köpte Warszawa-upprors-muséet 120 brev och vykort på auktion för det facila priset 190000 euro. Breven hade skickats av/till stridande under Warszawaupproret och såldes av en tysk samlare på auktion i Düsseldorf. Hur breven hamnat i väst är inte klarlagt.

Under kriget skedde postförbindelser med de underjordiska stridande med hjälp av fältpost, poczta polana. Den mest kända är Scoutfältposten under Warszawaupproret där scouter, med fara för livet, levererade uppemot 200000 försändelser. Många av scoutbrevbärarna dödades eller sårades. Breven var begränsade till 25 ord, och alla undergick censur innan leverans.

Dagens andra ord är list - brev, till skillnad från lista som betyder lista.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag är mycket imponerand av Dig att Du verkligen är så intresserad av land i vilken lever Du just nu. Resor bildar, dock bara dom bildade - det stämmer helt rätt med Dig.
Angående Davies` önskar jag Dig nöjsam läsning.
Angående faworki då undrar jag vad är för recept Du använde - äggula med öl? Måste säga att det var nåt nytt för mig. Jag använder 1 glas mjöl, 2-3 ägg, 5 msk tjock grädde och 2 msk vodka. Du vet- spriten gör att fettet sugs inte in av faworki under friteringen.
Hälsningar
Joanna

Anonym sa...

Hejsan Martin!

Jag hälsar på, här hos dig då du är den bloggare som ska ta över stafettpinnen efter mig. Jag vill gärna försöka lämna över en stafettpinne som intresserar dig.....du verkar förstås vara ganska mångsidig. Men jag ska försöka lära känna dig.

Ha det gott!

Ps. Jag har öl, inte bara i faworki utan även i pannkakssmet. Då blir de krispiga på ytan men härligt gräddiga inuti.Ds

Unknown sa...

joanna: Davies är intressant. Jag gillade verkligen första delen.

När det gäller faworki så är väl vårt recept inte standard, men det blir väldigt gott. Och 2 msk vodka ger ungefär lika mycket alkohol som ett glas öl.

frk f: Tack för pannkakstipset. Skall provas. Och jag ser fram emot pinnen.