2008-11-03

En dålig dag

I går var nästan löjlig. I fredags på väg hem från jobbet råkade jag köra ner cykeln i ett av de djupa hål i gatorna som gör det Warszawska vägnätet ovärdigt en otillgänglig by i cetralafrika. Punktering! Rejält - ny slang behövdes. På lördagen, alla helgons dag, var allt stängt. Så söndagen gav jag mig ut för att leta innerslang. Intersport i det lokala köpcentret hade slut på rätt storlek. Likaså det inte så lokala köpcentret dig jag begav mig för att besöka Decathlon. Vidare till Skiteam, där cykeln var inköpt. Också slut. Jag kan förstå att alla cyklister i Warszawa verkar hamstra innerslang, men nu började det bli lite löjligt. Så jag tänkte att på Arkadia, ett av Europas största köpcenter, så borde det ju finnas en sportaffär som inte är helt utplockad. Men jag tänkte inte på vilken helg det var... allhelgonahelgen. I Polen besöker alla sina gamla släktingar på kyrkogårdarna och polisen går ut och uppmanar folk att inte ta bilen dit. Det är helt igenkorkat. Nå, längs vägen mellan Skiteam och Arkadia ligger en av Warszawas största, och vackraste gravplatser, Cmentarz Powązkowski.

View Larger Map
Efter nästan en timme i kaoset lyckade jag nå en av tvärgatorna till Jana Pawła. Jag kom aldrig till Arkadia. I stället bar det av till andra ändan av stan och Galeria Mokotow, där jag slutligen lyckades hitta en slang som passade. Det hela tog allt som allt över fyra timmar... och kostade mig många svordomar och gråa hår!

Dagens ord är dętka - innerslang.

Inga kommentarer: