Cykeläventyr
En rapport från Generaldirektoratet för lands- och motorvägar (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, GDDKiA) i Polen, vilket man kan läsa om i Gazeta Wyborcza, visar det jag länge misstänkt; det är inte bara bilister som med dödsförakt ger sig ut på gatorna utan det gäller i allra högsta grad även cyklister. Enligt rapporten är Polen det farligaste landet i EU för cyklister. Drygt 500 cyklister får sätta livet till varje år, och över 5000 skadas i olyckor. Det ger i Polen ca 18 dödade per miljon invånare och år att jämföra med ett EU-snitt på runt 4 per miljon. Och det beror inte på att polacker cyklar i högre grad än andra. Jämfört med i Sverige, är jag nästan ensam på cykeln till jobbet.
Mer än hälften av alla olyckor med inblandade cyklister sker av att cyklisten blir påkörd från sidan av en bil som lämnat för litet avstånd. Överhuvudtaget, menar polisen, verkar bilister inte se cyklister som trafikanter som man behöver ta hänsyn till. En överväldigande majoritet av alla olyckor är bilistens fel enligt polisen. Nu har dock en grupp cyklande parlamentariker lagt fram förslag om att bl.a. införa målade cykelfiler på vägarna, och att ge cyklar förkörsrätt vid sväng. Men vad som framförallt behövs är bättre infrastruktur och fler cyklister, så att bilisterna inser att vi finns på vägarna.
I Gazeta-artikeln verkar man uttrycka lite förvåning över att över 80% av olyckorna sker vid goda atmosfäriska förhållanden och torra vägar, alltså vid vackert väder. Självklart, det är ju då den absoluta majoriteten av folk drar ut sina cyklar. När det är -12 och ligger 25 cm snö är mina medcyklister lätträknade.
Dagens ord är rowerzysta - cyklist.
Andra bloggar om Polen, cykling, trafik, trafikolyckor.
3 kommentarer:
Njurpajernas rike kan inte vara långt after. Här cyklar jag bara på bakgator och de få cykelbanor som finns. Annars är det förenat med livsfara då bilisterna här inte har en aning om var de har bilen. Har det med vänster traffiken att göra månne?
W Polsce na cyklistę większość kierowców patrzy niczym na robaka. No bo niestety droga (jakakolwiek) w mniemaniu większości polskich kierowców służyć powinna tylko samochodom. Na dodatek w Polsce postrzega się cyklistę jako biednego i głupiego. Biedny, bo nie stać go na super samochód (w Polsce kierowca jest tym "lepszy" na drodze, im lepszy-droższy ma samochód). Głupi, bo skoro można samochodem, to po co jechać rowerem ?
I jeszcze jedno. Polski kierowca nie okazuje szacunku dla innych kilkutonowych pojazdów. Więc jak można okazać szacunek i respekt cykliście, 100 kg (cyklista i rower) masy to naprawdę niewiele. Ech. Mam nadzieję, że używasz kasku Martin.
Jodå, jag använder hjälm. Och jag måste säga att under de två år jag bott här börjar det se lite bättre ut. Det är lite fler som cyklar, och cyklister blir lite mer uppmärksammade.
Men visst är det sant att en dyr bil fortfarande är en statuspryl av rang i polen, och många kan inte förstå att någon hellre vill cykla. Å andra sidan tar jag mig fram fortare är bilisterna genom stan.
Warszawa har t.o.m. sin egen critical mass: http://pl.wikipedia.org/wiki/Warszawska_Masa_Krytyczna
Skicka en kommentar