2011-10-01

Årets Nobelgissningar

Redan dags för nobelpris igen - det här året har verkligen gått fort. Efter fiaskot med grafen från förra året har jag väl en del att ta igen...

För att börja med fysikpriset* så känns det som om det kanske vore dags för ett teoripris igen. Den verkliga lågoddsaren där är ju Aharonov och Berry för geometriska faser. De har båda varit favoriter till priset i många år. En extra lustig detalj är att Berry delade IgNobel-priset med förra årets Nobelpristagare Novoselov för grodlevitation. Eftersom partikeln som bär hans namn envist vägrar visa sig så får Peter Higgs vänta ett tag till på sitt pris.

Ett pris som blivit allt troligare, i och med att resultat ramlar in från experiment som Kepler, HARPS m.fl, är för extrasolära planeter. De troligaste vinnarna i det fallet är polacken Aleksander Wolszczan (som figurerat tidigare här på bloggen) och Dale Frail som upptäckte de första bekräftade extrasolära planeterna. Anton Zeilinger hade jag med även förra året och honom tror jag fortfarande på, eventuellt tillsammans med Alain Aspect och John Clauser som han delade Wolf-priset med. Det blir mycket upprepningar, men värdiga pristagare försvinner ju egentligen från listan bara genom att dö eller få priset. Alternativt att ett närliggande ämne belönas, vilket är varför min gamla favorit om Er-dopade fiberförstärkare fått lämna listan. Ytterligare en repetition från förra året är metamaterial, där man har chansen att dela ut ett delat teoretiskt/experimentellt pris där den givne Veselago får dela priset med Pendry och någon experimentalist som Smith eller Schultz.

I kemi har jag som vanligt ingen aning. Allen Bard är en möjlig kandidat som hängt med i flera år. Jag vet inte om han har någon chans. Ge det artificiella lövet något år att utvecklas och mogna (om det nu gör det) och det är inte omöjligt att Dan Nocera får ett pris även om katalys prisats ett par gånger de senaste åren. Men, det blir väl något biologipris igen efter förra årets "riktiga" kemipris.

Dagens ord är rewanż som betyder och uttalas som det svenska revansch.

* Varför vill min iPad ändra fysikpriset till fusk priset?

2 kommentarer:

Gustav sa...

Personligen tycker jag pulsarplaneterna känns mindre viktiga än upptäckten av planeter kring "vanliga" stjärnor. Dvs Mayor och Queloz 1995. Men då är vi uppe i fyra namn ...

Unknown sa...

Jo, jag håller med. Men det är ju svårt att ge ett pris för extrasolära planeter och bortse från att Wolszczan et al. var först.
Om det blir ett pris till Mayor och Queloz utan Wolszczan och Frail kommer det att bli upprorsstämmning här i Polen...