2006-03-10

Folkpartiet och Bodström i samma säng!

Hörde på radio om att Folkpartiet gjort upp med Storebror om att tillåta buggning. Enligt den kortfattade informationen som sipprat ut i DN verkar det hårt kritiserade förslaget ha fått en viss frisering, bl a skall nu även läkarmottagningar undantas, liksom lokaler för själavård och advokatkontor. Därtill skall domstolsbeslut föregå varje fall av avlyssning.

Flera oroväckande punkter kvarstår dock. Bland annat den oförståeliga vägran att vänta med att lägga fram buggningsförslaget tills dess att utredningen om integritetsskyddet är klar. (konpirationshatt på) Beror det på att Bodström anar att den inte kommer att vara så vänligt inställd mot hans buggningsidéer? (konpirationshatt av) Dessutom är jag inte så glad i DN:s formulering "Förslaget gäller också avlyssning av icke misstänkta personer om det behövs för brottsutredningen." Jag avvaktar med dom tills det färdiga lagförslaget presenteras, men avlyssning av personer som inte ens är misstänkta för brott måste naturligtvis vara oerhört restriktiv, om alls tillåten!

Slutligen måste jag bara framföra att jag börjar bli jävligt trött på Bodströms skrämselpropaganda! "Det här handlar om den personliga integriteten - men för brottsoffren, till exempel för flickor som utnyttjas på bordeller" uttalar han sig i DN. Dessa utnyttjade flickor används som motivering till alla slags ingrepp i den personliga integriteten. Någon som kommer ihåg det här: "För en tid sedan blev en liten flicka hänsynslöst bortförd..." Men Storebror hoppas väl att vi glömt det här, och hoppas att vi inte känner till att saker som det här och det här faktiskt händer.

Jag låter som sagt mitt slutgiltiga omdöme vänta tills jag läst lagförslaget, men man undrar om "Liberalerna" är det till mer än namnet.

Inga kommentarer: