Tramsnyhet
Mitt i halvåttasändningen slog Rapport till med det fantastiska avslöjandet att hastighetsmätarna inte alltid visar korrekt hastighet. Skulle det vara en nyhet? Visste inte alla det? Det bästa var när reportern i undervisande ton berättade hur lätt det är att testa hur mycket för mycket mätaren visar; det är bara att mäta hur lång tid det tar att köra en bestämd sträcka. Jooo, det hoppas jag att de flesta redan visste.
Och naturligtvis måste mätaren visa något för mycket, eftersom lagen säger att den absolut inte får visa för lite. En viss marginal måste man då ha, tex för förändrad däckstorlek osv. Det är rekommenderat att man håller olika däckstorlekar på en bil inom ca 3% av orignaldäcken.1 Ytterligare knappt 1,5% skiljer mellan ett nytt och ett slitet däck. Och kanske ytterligare någon procent i skillnad mellan ett däck med olika däcktryck. Den mycket upprörde mätingenjören var ju riktigt löjeväckande. Suck!
1 Skillnaden i däckalternativ från fabriken på tex Volvo S80 är 1,2%.
Andra bloggar om: trafik, rapport, trams.
1 kommentar:
Helt rätt, trams. Men det var väl tunnt med riktiga nyheter att rapportera.
De får väl införa ett nytt system för att mäta hastigheten, som inte användera hjulens rotation, om de absolut måste har mer exakt hastighetsmätning.
De håller på och skall byta hastighetsmätningssystem för SJ:s tåg och använda magnetisk induktion istf hjulens rotation.
Kanske mycket begärt att göra biltrafiken spårbunden, men något annat borde vara möjligt att ta fram. Men vad jag har förstått hur biltillverkare ser på fördyrning av produktion så får vi nog leva med ett litet mätfel.
Skicka en kommentar