2007-10-30

Korta notiser från Göteborg

Efter en vecka i Göteborg är jag nu tillbaka i Warszawa. Syftet var dels arbete, dels universitetets promovering. Den som vill se mig i hatt (ett unikt tillfälle) kan besöka picasa. Nedan följer några korta notiser som aldrig blev egna blogginlägg.

  • Promovering kräver en del tålamod. Särskilt om man är promovend. Det innebär att sitta och lyssna i nästan tre timmar på tråkiga tal och folk som garrar på latin. Därtill sitter man på scenen, så somna är inte att rekommendera. Middagen var dock mycket trevlig med god mat.
  • Lyckades inte vinna Paddington's pubquiz, men fick läxat upp James om antalet planeter med månar (Pluto är inte en av dem). Insåg dessutom att de flesta inte vet vad F=ma står för. Jag trodde faktiskt det var allmän kunskap.
  • Att det är kallt, regnigt och blåsigt gör ingenting när Blåvitt tar SM-guld. Stämningen bland de 41000 på Ullevi var fantastisk. Det var första gången på säkert 15 år som jag var i väg på fotboll.
  • Säve, eller Göteborg City Airport som de nu kallar sig, är en u-lands-flygplats. Planet till Warszawa var mer än två timmar försenat. "..." är en sammanfattning av den information som gavs. Jag fick reda på det genom att sambon ringde och frågade om jag visste att planet ännu inte lyft från Warszawa pga dimma. En del uthålliga människor som nog trodde att planet kommer när som helst stod i två timmar köandes för att komma ombord först.
Här har inte så mycket förändrats. Men uppdateringar kommer allteftersom...

Dagens ord är mgła som betyder dimma.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo jag kan hålla med om att alla borde vetta vad "F=ma" är... Problemet är att långt ifrån alla har läst Natur/tekniskt gymnasium och även de som har läst vet säkert inte heller.

Sorgeligt men det är bara att vänja sig.

Kul att du var på matchen, hade också velat gå men hade inte råd med flybiljetter.

Anonym sa...

Martin på fotboll?
Kan ju inte hänt sen korpen kraschar senast spelade och det var ju ett tag sen. Fascinerande på min ära

Unknown sa...

smurf: Jo, Martin var på fotboll. Och det var första gången på åtminstone 10 år.