Gränskonflikter
Sedan i slutet av december är Polen medlemmar i Schengen. Det har medfört att gränskontrollen mot Tyskland, Tjeckien osv har försvunnit. I gengäld har Polen fått ta ansvar för en stor del av bevakningen av EU:s yttre gräns. De långa gränserna mot Ukraina, Vitryssland och Ryssland tillhör inte de mest lättövervakade. Därtill faller det på Polen att kontrollera de godstransporter som skall in och ut ur EU.
Sedan en dryg vecka protesterar tulltjänstemän mot de ökade arbetsbelastningarna. De kräver högre lön och rätt till pension efter 15 års tjänst. För att stärka sina krav har de börjat maska och ta ut semester, vilket leder till underbemannade gränskontroller. Och köerna växer. Tusentals lastbilar står i köer upp till tiotals kilometer och väntar. I vissa fall i uppemot 100 timmar på att få lämna unionen. I onsdags dog en 50-årig chaufför av hjärtinfarkt i kön när han inte klarade påfrestningarna.
Lastbilschaufförernas organisation hotade med att använda över 200 lastbilar till att blockera Warszawa idag för att få politikerna att agera. På grund av landssorgen efter det störtade planet har blockaden skjutits upp och man har ytterligare några dagars frist. Vi får se vad som händer sedan... kan bli kaotiskt utöver det vanliga.
Dagens ord är ciężarówka - lastbil.
Andra bloggar om: Polen, politik, EU, Schengen.
3 kommentarer:
Detta blir spännande att följa, Vilda Western i Polen :). Ha en underbar helg! L
TRODDE DU SKULLE SKRIVA OM GRÄNSKONFLIKTER...
Tjeckien har precis gått med på att lämna tillbaka 370 hektarer till Polen...boende vid gränsen tjecker protesterar, (1945 var det Stalin som i sista stunden stoppade gränskonflikten, kriget mellan Polen och Tjeckien)
Polen har en pågående "gränskonflikt" med Danmark...jo..hihi, det gäller hur man ska beräkna territorialvatten/ekonomiska zonen , Dnamark vill räkna från Bornholm...
Borde det inte vara "Vilda östern"???
Skicka en kommentar