2008-05-26

Veckans polenbild

From Veckans Polen...
Förra veckans (lite sena) bild kommer från slottsruinen vid CzęcinyChęciny. Slottet får representera de otaliga slottsruiner som finns över hela Polen. Ruiner oftast till följd av svenskarnas härjningar.

Slottet i Częciny började byggas på 1300-talet. Det förstördes under den "svenska syndafloden" (Potop szwedski) 1655-60, men återuppbyggdes. Svenskarna återkom 1707 under Karl XII och det stora nordiska kriget och rev ner slottet igen. Denna gång för gott. Genom århundradena har Sveriges och Polens historiska stigar korsats många gånger, sällan med fredliga förtecken. Om den gemensamma svensk-polska historien har jag den bestämda uppfattningen att polackerna i gemen har betydligt större kunskaper än medelsvensken.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det enda jag kan komma ihåg från historia lektionerna är hur Dussin-Kalle härjade där...

Ingen av betydelse har någonsin lärt sig något ur historian i alla fall, när jag blir diktator skall jag minsann invadera Ryssland mitt i vintern och hör sén!

Anonym sa...

Det borde väl vara slottet i Chęciny, inte Częciny?

I det här fallet är jag dessutom väldigt tveksam till att man vet mer i Polen än i Sverige, eftersom svenskarna år 1707 inte bör ha befunnit sig i närheten av den här platsen. Först hösten 1707 började armén lämna Sachsen och då gick marschen genom Storpolen, mot området mellan Torún och Włocławek, och i början av 1708 vidare mot Ciechanów och Myszyniec.

Däremot härjade ryssarna friskt i Polen år 1707. Det skulle vara intressant att få veta vilket datum slottet ska ha förstörts

Unknown sa...

anonym: Masz rację, som vanligt. Jag skulle gissa att slottet förstördes något tidigare i samband med tågen mot/från Kraków. Wikipedia sa 1707, och jag dubbelkollade det inte.

Anonym sa...

1707 står överallt, inklusive i Słownik Geograficzny Królestwa Polskiego. Svenskarna ska också ha bränt Konin samma år, men inte heller där har jag någonsin sett ett datum. Faktum är att de som verkligen brände och härjade i stor skala i Polen år 1707 var ryssarna, i avsikt att försvåra den svenska frammarschen.

Man frågar sig alltså om det av brist på källor (och då rådande politisk situation) inte kan ha funnits perioder i polsk historia då det så att säga var enklare att peka ut svenskarna än att peka ut ryssarna? Sedan har det enkla så småningom utvecklats till det sanna.

Men kan någon plocka fram ett datum (eller i alla fall en månadsuppgift)för Chęciny hamnar saken i ett annat läge.

Visst härjade svenskarna i Polen under det stora nordiska kriget, t.ex. 1708 i Masurien. Men Chęciny 1707 - jag är skeptisk.