2008-05-08

Kameran ser allt... eller

(via) Jag minns min förvåning över antalet övervakningskameror i London. Trots att jag läst om det trodde jag inte riktigt att det fanns många. Men de är verkligen överallt. Över hela Storbritannien har man hängt upp runt 4,2 miljoner kameror. Allt skall synas, inga brottslingar skall komma undan. I teorin... I verkligheten visar det sig att kamerorna varken förhindrar eller hjälper till att lösa brott.

Men tro inte att polisen är beredd att kalla det för ett misslyckande... Nejdå, problemet är att brottslingarna inte vet att systemet fungerar och därför inte respekterar kamerorna. För att lösa det vill man bygga ut en databas med misstänka och integrera automatisk igenkänning osv.

Man skulle kanske hoppas på att ansvariga tänker efter vilka åtgärder som verkligen är effektiva och inte bara reflexmässigt sätter upp en skog av kameror till ofantliga kostnader. Undrar hur de miljarder som investerats i CCTV i UK hade gett resultat om de satsats på mer traditionellt polisarbete i kombination med ett mindre antal kameror där de verkligen kan göra skillnad.

Dagens ord är kamera monitorująca - övervakningskamera.

Andra bloggar om: , , .

2 kommentarer:

Utbloggad sa...

Som jag påpekat här under, jag förespråkar inte någon form utav övervakning mer än då det kan finnas tillgänglig för att klara ut brott. Helt enkelt användas för bevisningsmaterial. CCTV gör inget annat än att ge en falsk trygghet.
...

Unknown sa...

Jo, det är det jag menar i slutet. Att tex installera kameror på en aren är en förnuftig idé. Det hjälper till att identifiera de värsta bråkstakarna och är inte ett stort integritetsproblem - vill man inte bli filmad kan man låta bli att gå på matchen. Det är värre att undvika gator och torg.