2010-07-06

Reformator? Liberal?

Vid det här laget är det väl ingen nyhet att Bronisław Komorowski vann presidentvalet i Polen mycket knappt före Jarosław Kaczyński. Media i Sverige har rapporterat om segern för regeringspartiets kandidat. Bland annat skriver DN att

Efter viss dramatik vann liberalen Bronislaw Komorowski Polens presidentval. Den konservative oppositionsledaren Jaroslaw Kaczynski inväntade inte ens de officiella siffrorna innan han gratulerade Komorowski.
Att kalla Komorowski för liberal är enligt min mening fel. Komorowski är mer liberal än Kaczyński, men det gör honom fortfarande inte liberal. Lika lite som folkpartiet är liberala för att det har det i namnet. Liberalism är inte något relativt, det är uppfattningen att individuella och ekonomiska friheter är viktigare än statens och moraliska intressen. Komorowski förklarade t.ex. under kampanjen att han motsatte sig abort och skulle lägga in sitt veto mot liberalisering av europas hårdaste abortlagar.

Att kalla Kaczyński för konservativ är inte heller riktigt korrekt. I alla fall inte om man använder den svenska innebörden av ordet. När det gäller moralfrågor är han konservativ som påven, låååångt värre än svenska kristdemokraterna. Men i ekonomiska frågor är han snarare förespråkare för nån form av socialdemokratisk fördelningspolitik. Kaczyński kan snarare kallas för konservativ populist, en etikett han förstärkte strax innan valet när han, som ser kommunistkollaboratörer överallt, chockade alla genom att kalla Gierek "visserligen kommunist, men ändå patriot."

Ytterligare en kommentar man läser i nästan alla svenska rapporter är att valet av Komorowski kommer att underlätta för Donald Tusk att genomföra de ekonomiska reformer som behövs i Polen, men som stoppats av hotet av ett veto från president Lech Kaczyński. På Sveriges radio ser man t.ex.
Finansmarknaderna i Polen och EU drar nu lite av en lättnadens suck. Polen kommer att få en ovanlig period av politisk stabilitet, med president och premiärminister från samma parti.
Komorowski kommer att samarbeta med premiärminister Tusk och hans högerliberala regering och inte bromsa och förhala regeringsförslag på det sätt som företrädaren Lech Kaczynski gjorde upprepade gånger.
(Där kom det liberala igen...) Liknande tankar hittar man hos Stig Fredriksson på SVT. Under titeln "Komorowski garant för reformpolitik" skriver han att
Med Komorowski som president har regeringen Tusk fått de bästa förutsättningar för att genomföra sin reformagenda.
Men han konstaterar även, liksom de flesta kommentatorer här i Polen att
[...] sådana åtgärder är ofta impopulära, och frågan nu är om regeringen Tusk har den politiska kraften att driva en fortsatt ekonomisk reformpolitik. I slutet av året är det nämligen lokalval i Polen, följda nästa år av parlamentsval. Och även om premiärminister Tusk nu har fått en president av samma politiska sinnelag som han själv, lär han tveka inför hårda sparåtgärder som utlöser väljarmissnöje under ett valår.
Jämför med The Warsaw Voice's rubrik "Komorowski Win No Guarantee of Reforms". Att Tusk inte genomfört de reformer han utlovat beror bara delvis på presidenten. Tusk har aldrig visat att han har det politiska mod och den beslutsamhet som krävs för att stirra ner opinionen. The Economist skrev redan 2008:
The prime minister, Donald Tusk, seems to lack grit. He has caved in to demands for higher wages by border guards and doctors; now the nurses are clamorous.
En kommentator på radio menade att med Komorowski i presidentpalatset väntar tuffa tider för Tusk; nu kan han inte längre skylla på Kaczyński.

Dagens ord är wpółpracować współpracować - samarbeta.

Andra bloggar om , , , , .

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte heller helt rätt. Kaczyński är konservativ men han är inte "som påven", han vill t ex till skillnad från påven att abort ska vara tillåtet vid våldtäkt (det är just därför som partiet "Prawica Rzeczypospolitej" bildades om en utbrytargrupp från PiS).

Polen har inte Europas "hårdaste" abortlagar utan det har Malta och Irland.

Det stavas inte "wpółpracować" utan "współpracować" :)

Det var faktafelen.

Jag håller inte med om dina åsikt att Kaczyński är populist. Det har visserligen varit en del röstfiske från hans sida, men det samma gäller ju Komorowski. Angående Gierek så har någon av bröderna Kaczyński redan tidigare sagt att under Gierek hade Polen det bättre än under andra kommunistledare, vilket ju stämmer. Man kan se vissa ljusare sidor av den kommunistiska epoken och ändå fördöma kommunismen, vilket Kaczyński inser.

Om en populist säger man inte så som Frankrikes president sade om Lech Kaczyński (och Jarosław skiljer sig knappast från sin bror i detta avseende):

- Lech Kaczyński vigde sitt liv åt sitt land. Han försvarade outtröttligt de värderingar han trodde på: demokrati, frihet och kampen mot totalitarism.

Större delen av polsk media med Gazeta Wyborcza i spetsen är kraftigt emot Kaczyński, och de sprider en negativ bild av honom utomlands. För att få en objektiv bild är det bra att också läsa tidningen Rzeczpospolita som är mer positiv till Kaczyński.

Unknown sa...

Yttrycket "konservativ som påven" är en språkvändning som inte nödvändigtvis behöver stämma i detalj. Du förstår nog vad jag menar.

Och att Polen inte har de strängaste lagarna må vara sant - det finns gradskillnader även i helvetet.

Vad gäller stavningsfel så borde jag verkligen se till att dubbelkolla det jag skriver. Det finns flera fel i den svenska texten också. Men tack, rätt skall vara rätt.

I frågan om utmålandet av Kaczyński som populist så håller jag med om att det inte stämt tidigare. Men i det här valet har Jarosław gjort allt för att vara alla till lags samtidigt, med "ryska bröder", enighet och samarbete. Det var inte så många som trodde på "den nye Kaczyński". Inte ens ute på landet hos babcia där Kaczor har sitt starkaste säte.

Kommentaren om Gierek kom nu oxå i ett läge där det var ovanligt transparent att han fiskade efter Napieralskis röster. Jag vidhåller att Kaczyński i det här valet rätterligen kan kallas för populist. (Dock naturligtvis i t.ex. Leppers liga.)

Vad gäller Sarkozys kommentar så vad den uttryckt i samband med Lechs död. Man är aldrig så god som när man är nyligen avliden. Men det är sant att Kaczyńskis slåss/slogs oförtrutligt för sin vision av Polen. Problemet var att alla som inte höll med om den visionen klassades som kommunistkollaboratörer och/eller opatriotiska. Det fanns inget utrymme för gråskalor i deras världsbild.

Jag erkänner att jag vanligen läser Gazeta Wyborcza, men innan jag skriver om något så kollar jag alltid upp vad även Rzeczpospolita har att säga. Du kan till och med hitta länkar i mina poster till Nasz Dziennik :)

Dina kommentarer understryker dock en intressant poäng jag tog upp för några veckor sedan; Kaczynski har väldigt starka anhängare och starka motståndare. Det är aldrig någon som försvarar Tusk när jag kritiserar honom, däremot har det hänt flera gånger att folk rycker ut till Kaczynskis försvar.

Anonym sa...

Den militära maffian U$rael's agenter i EU avslöjas t.ex. den falska kristen agenten Robert SCHÖTT (f. 1953-) opererar nu EU, fullkomligt organiserade sättet . Speciellt de svenska institutionerna blev ju värst drabbade för att den klanen SCHÖTT har dominerande makt över både svenska(!)kyrkan och svenska(!)rättsväsendet.
- Vem är den oförskämda mäktiga ledaren då?
- Avslöjade noga, här: den sionistiska polit-prostituerade provokatörens sanna namnet är: Claes Robert Axelsson Schött; sanna födelsedag. 19530527 och den judiska bastardens gömställe/adressen, här i hjärtat av huvudstaden: Grevgatan, 114 53 Stockholm
Agenten Claes Robert Axelsson (Schött) bor med en hora som utnyttjar hennes efternamn:
Marie Schött (född 21 October 1952/ett år äldre)
Under året (2009) har Marie Schött, Lisa Swanson och Fredrik von Beetzen avsagt sig sina uppdrag som nämndemän. Låtsas agenden att lura allmänheten: Kyrkopolitiska frågor/Kyrkovalet: Inför kyrkovalet den 20 september bedrevs kampanjarbete inom församlingen främst av de som kandiderade till kyrkofullmäktige. Moderaterna behöll egen majoritet med 11 av 19 ledamöter i kyrkofullmäktige.
Stiftfullmäktige och Stiftsstyrelsen i Stockholm stift för Stockholms Stad och län: Marie Schött
- Vilken stift?
- Kyrkostift!
- Vilket parti som accepterade att bli täckmantel för denna judiska härvan?
- Moderaterna; masonry imperialisternas mest gynnnade gänget som hjälper till att "legalisera plundringen"
- Vem som avslöjar den här sista delen av info-kommuniké?
- Hedvig ELEONORA, lika tjuvaktiga i samma härvan:
http://moderaterna.net/hedvig-eleonora/2010/02/09/verksamhetsberattelse-2009/
http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=920&Itemid=1
http://www.dagen.se/blogg/
Sverige är ett satellitland som ständigt bedras/hjärntvättas t.o.m. undermineras av förrädare; ännu värre, allra största kloakråttor sitter inne i hjärtat av statskicket. Då är det inte konstigt att Svenska Kyrkan är inte svenskarnas alls och Jesus bedras under den falska flaggan eftersom finnes judiska polit-horor som Robert SCHÖTT: Jesu-hatare, opererar nu både religösa och rättvesentliga områdena. Sådana agenternas sanna hebreiska förfäder som mördade Jesus. Kvinnliga råttan Marie SCHÖTT är enkla biträdande agent under befälet av råttan Robert. De både arbetar(!) för samma syftet: tjäla både info och pengar, placera i förfädernas terrorlandet: U$rael. Och de gör detta...
- Varför då andra figurer i kyrkan blundar för sådana skamliga helt förrädiska affärer?
- De utvalda av systemet och systemet är förrädiskt/bögigt/pervers. De samtliga skìter in ibibeln och det blir inte konstigt att de inte blir ororliga av varandras smuts. De som förlorade mänskliga andan sedan länge kan inte ens bli oroad; även en sann kloakråtta har mer mänskliga refelekser än sådana falska kyrkostift. Fega perverso-parasiter de allihop...
- Jesus Krist skämmas över detta israelanknytna rånareligan!
- Definitivt! Håller med dig!
 
+++++
 
Kristina S. ÖHOLM

Anonym sa...

Hej, jag är den person som skrev den första kommentaren. Jag får väl börja med att fråga om jag har rätt i att du är en svensk som har gift dig men en polska och lärt dig polska? I så fall är det imponerande.

Det är lätt att placera människor i ett fack endast utifrån en kommentar på en blogg, men faktum är att jag inte är en stark Kaczynski-anhängare. Däremot tycker jag att det i en svensk kontext är viktigt att försvara honom, för så gott som allt som skrivs om honom här är ju negativt. Nyligen sa PO-politikern Janusz Palikot att man borde skjuta Kaczynski med ett gäver, men det har man inte hört om i svensk media. Man kan ju gissa vilket ramaskri det hade blivit om någon i PiS sagt så om Tusk...

Även om Kaczynski har starka anhängare så tycker jag att han framför allt har starka motståndare i de polska medierna. Jag är försiktig med det jag får höra och är inte säker på att Kaczynski stämplade varenda motståndare som kommunistkollaboratör eller opatriotisk - har han t ex sagt något sådant om Tusk eller Komorowski? Och hans positiva kommentarer om Gierek och om ryssarna är ju bevis på att det finns utrymme för gråskalor i hans världsbild, för jag tror inte att han ljuger. Men att han säger detta just nu handlar förstås om röstfiske. Även Komorowski har dock fiskat efter vänsterns väljare.

Det jag tycker är viktigt är att det finns många verkliga kommunistkollaboratörer som sitter på framstående poster i det polska samhället. Samtidigt är Polen ett av Europas mest korrumperade länder. Detta är ett stort och verkligt problem och tvillingarna Kaczynski, med alla sina brister, är de enda som har gjort tillräckligt mycket för att bekämpa problemet.

Nog om detta, det är för fint väder ute för att sitta här och skriva :)

Anonym sa...

Hej, jag är den person som skrev den första kommentaren. Jag får väl börja med att fråga om jag har rätt i att du är en svensk som har gift dig men en polska och lärt dig polska? I så fall är det imponerande.

Det är lätt att placera människor i ett fack endast utifrån en kommentar på en blogg, men faktum är att jag inte är en stark Kaczynski-anhängare. Däremot tycker jag att det i en svensk kontext är viktigt att försvara honom, för så gott som allt som skrivs om honom här är ju negativt. Nyligen sa PO-politikern Janusz Palikot att man borde skjuta Kaczynski med ett gäver, men det har man inte hört om i svensk media. Man kan ju gissa vilket ramaskri det hade blivit om någon i PiS sagt så om Tusk...

Även om Kaczynski har starka anhängare så tycker jag att han framför allt har starka motståndare i de polska medierna. Jag är försiktig med det jag får höra och är inte säker på att Kaczynski stämplade varenda motståndare som kommunistkollaboratör eller opatriotisk - har han t ex sagt något sådant om Tusk eller Komorowski? Och hans positiva kommentarer om Gierek och om ryssarna är ju bevis på att det finns utrymme för gråskalor i hans världsbild, för jag tror inte att han ljuger. Men att han säger detta just nu handlar förstås om röstfiske. Även Komorowski har dock fiskat efter vänsterns väljare.

Det jag tycker är viktigt är att det finns många verkliga kommunistkollaboratörer som sitter på framstående poster i det polska samhället. Samtidigt är Polen ett av Europas mest korrumperade länder. Detta är ett stort och verkligt problem och tvillingarna Kaczynski, med alla sina brister, är de enda som har gjort tillräckligt mycket för att bekämpa problemet.

Nog om detta, det är för fint väder ute för att sitta här och skriva :)

Unknown sa...

Kristina S. ÖHOLM: Klipp dig och skaffa dig ett jobb :)

Anonym: Tack för de bra kommentarerna. Jo, jag svensk som gift mig och lärt mig polska. Fast först flyttade jag hit till Warszawa, sedan gifte jag mig och börjar väl klara mig på polska först nu :)

"Däremot tycker jag att det i en svensk kontext är viktigt att försvara honom, för så gott som allt som skrivs om honom här är ju negativt."

Här har du helt rätt, och jag erkänner att jag är medskyldig. Det beror väl på att det är lätt att kritisera någon som man står ideologiskt långt ifrån. Men som jag skrev ovan, jag försöker att inte bara lita på Gazeta. :)