2008-12-03

Inflation i nano

Jag har skrivit förr om hur fantastiskt det är med "nano". Det är uppenbart att det gått inflation i att använda ordet nano om sin forskning. Något annat det gått inflation i är att skapa nya "nanoord". Jag minns att jag ett tag samlade på nanoord, och kom till runt 50 stycken innan jag råkade tappa bort filen där jag sparat dem. Men man kan bara ta som exempel det senaste numret av Journal of Nanoscience and Nanotechnology* (bara namnet...). Där hittar vi enbart i titlarna:

Nanotube, Nanoparticle, Nanocasted, Nanowire, Nanoimprint, Nanostructured, Nanorod, Nanocrystalline, Nanocrystal, Nanobar, Nano-Clay, Nanoscale, Nano-Noodle (WTF!), Nanosphere, Nanoemulsion, Nanocomposite, Nanohybrid, Nanofluid, Nanoporous, och Nanosecond.
Många av dem vettiga beskrivningar, men ändå... det går lite till överdrift.

Dagens ord är nanorurek - nanorör.

UPPDATERING: Jag hade missat DNs krönika om regeringens nanoprioriteringar.

*För övrigt, om du är i branchen: publicera aldrig i JNN. Jag har en artikel som är accepterad sedan ett år, men som fortfarande inte kommit i tryck. Det är tydligen standard på JNN efter vad jag hört av kollegor, och det kostar citeringar!

Andra bloggar om: , .

Inga kommentarer: