2009-04-06

Facister

Studenthem i Frankrike. Det är svårt att hitta lägenhet om man inte kan franska och inte har massa kontakter som kan övertyga uthyrare att man verkligen kommer att betala hyran, så vi hamnade i ett hus med studentlägenheter. Helt ok lägenhet. Med hyran får man internetuppkoppling - fast lina, nominellt 100 Mbit/s. Det tar dock 10 minuter att ladda ner ett 45 minuters radioprogram. Skype funkar - oftast. Långsamt är ordet...

Därtill blockeras alla filer med namn *.torrent, *.mp3 och säkert andra också. Jag kan alltså inte ladda ner ens lagliga gratislåtar från t.ex. last.fm. (Det går om man byter http till https istället och ignorerar att säkerhetscertifikatet är lite dodgy.)

Det går inte heller att få kontakt med någon av de bittorrenttrackers jag testat, vilket gör att inte ens lagligt material via torrent går att få ner. Inga av de anonymiseringstjänster via VPN-tunnlar jag testat (de som har gratis prova-på) har jag lyckats få kontakt med. Nu har jag mina föräldrar på besök och min mor ville kontakta sitt företagnätverk, via VPN, vilket inte gick. Inget jobb med andra ord.*

Eftersom det är ett sudenthem har vi inget alternativ till den erbjudna uppkopplingen, om man inte skulle skaffa ett trådlöst abonnemang via 3G, vilket känns lockande. Fast nu är det bara tre månader kvar här i det facistoida Frankrike. Sedan väntar friheten igen... om nu inte fransmännen lyckas tvinga på resten av EU sin censuriver.

Dagens ord är cenzura.

* Vilket med tanke på att hon har semester kanske inte är så illa egentligen :)

Andra bloggar om: , , .

Inga kommentarer: