2009-04-16

Polska notiser

Nej, jag har inte gått under jorden, men "semestern" här i Polen tar lite mer tid och energi än vad som är brukligt för att upprätthålla bloggfrekvensen. Påsken firades hos Babcia ute på landet traditionsenligt med familjen, ägg, kyrkobesök i massor (jag hoppade över den biten...) och allmänt slöande. Till frukosten på påsksöndagen åt vi först välsignade ägg, bröd och korv.

Annars så har den stora nyheten i Polen varit branden där 21 människor dog i ett socialhem i norra Polen. President Kaczynski var snabbt på plats och utlyste landssorg, vilket innebär inställda konserter och andra nöjesevenemang. Jag har tidigare skrivit om vad jag tycker om det.

Annars så har jag fullt upp med att sitta på gamla jobbet och göra experiment som jag inte kunde göra i Frankrike. Utrustning fanns inte, trots att det tillhör standardutrustning i ett labb. Vi har blivit lovade att få den "nästa vecka" sedan i februari. Det var ju det där med administration igen...

Dagens ord är "wakacje" - "semester"

2 kommentarer:

Pumlan sa...

Ända sedan jag var i Polen under påsken 2005 har jag funderat lite emellanåt på det där med alla korgarna. Under Påskafton (eller vilken dag det nu var som de gick med korgarna till kyrkorna) befann jag mig i Warsawa och såg alla dessa finklädda människor med korgar... Jag och mina medresenärer undrade lite över detta, men vågade inte gå fram och fråga om bakgrunden till det. Du skriver här att det handlar om att välsigna maten, jag har tidigare trott att de lämnade ifrån sig den, så för idag har jag i alla fall blivit lite klokare. Nu funderar jag istället lite på hur det kommer sig att de gör detta just under påsk, sker det under andra högtider också eller bara påsk?

Unknown sa...

Nej, välsignandet av korgar med mat är en typisk påsktradition.
I Bacias by sker välsignandet tidigt på påskaftons morgon, medan i de större städerna pågår det under hela dagen.