2009-06-11

Världens bästa öl?


Idag tog jag en tripp till Belgien för att införskaffa en låda av vad som sägs vara världens bästa öl. Enligt många ölratingsidor är trappistölet Westvleteren 12 det godaste som finns i ölväg. Då jag är svag för belgiska öl, och speciellt de starka tripplarna togdet sig som självklart att jag måste prova. Problemet är att det inte är så lätt att få tag i en Westvleteren. Munkarna som brygger ölet är inte intresserade av business utan säljer bara till folk som bokat i förhand via öltelefonen och åker personligen och hämtar upp ölen vid klostret. På deras hemsida kan man läsa

Our beer is sold in limited quantities and the reservations which we accept are always for a particular type of beer. Since we want to serve as many customers as possible, orders are limited to one order per car per per telephone number within any given month.
Anonymous numbers cannot be used.
You yourself must be the consumer. The receipt stipulates that the beer is not to be sold commercially to a third party. We reserve the right to prosecute offences.
Ölen finns alltså inte att köpa någon annanstans förutom vid en bar vid klostret där man kan prova. Efter drygt tvåhundra upptagna uppringningar lyckades jag komma fram och fick beställt en låda Westvleteren 12 (en låda per bil är största och minsta möjliga köpmängd). När vi hämtade den idag passade jag på att prova Westvleteren Blonde som var mycket, mycket god. Men då en stor skylt förklarade att man skulle vänta en vecka med att dricka sin nyköpta 12a så får jag vänta ett tag till innan jag vet om den lever upp till sitt rykte.

Att ha lådan hemma utan att få smaka är prövande för viljestyrkan...

Dagens ord är piwo - öl.

Andra bloggar om: , , .

1 kommentar:

Matte sa...

En full rapport i tre exemplar väntas.