2009-06-21

Tragisk start på sommarlovet (som vanligt)

I fredags var sista dagen för skolorna i Polen och sommarlovet började. Tävlingen om att lämna stan och ta sig ut till landet/till bergen/till mazury har redan visat sig på sitt mest förutsägbara vis. Under lovets första dagar rapporterar polisen om 271 olyckor med 25 dödsoffer. Minst 1000 personer har tagits för rattfylla. Sommarlovets inledning, liksom alla större helger, är en anledning för dem som inte har en stark dödslängtan att luta sig tillbaka, ta det lugnt och hålla sig borta från vägarna.

Dagens ord är wypadek - olycka.

Andra bloggar om: , , .

Andra egna inlägg om polsk trafik: Det polska slagfältet, Dödslängtan, På trafikfronten intet nytt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

visst, det är ju hemsk! Jag ska bila i Polen under min semester och jag börjar ha ångest redan nu. Vill man ha en rejäl adrenalinkick då man ska åka till Polen med bil. Tycker jag.
Hälsningar
Joanna

Unknown sa...

Jo, det kan nog bli lite spännande.

Vart skall du någonstans?

Anonym sa...

Jag ska till Gdańsk. Där stannar jag en längre tid. Fast jag vill inte tillbringa hela semestern bara där, så jag tänker åka till antigen Beskidy eller Tatry, vad är bäst? Andra i familjen föreslår Bieszczady. Känner du till något attraktivt ställe som du kan rekommendera? Jag överväger hela tiden ska vi till Zakopane eller Karpacz eller Szklarska Poręba. vissa avråder mig Zakopane pga folkmassor och priser. Górale vill ha bra betalt för allting. Det är ju hemskt att man inte vet vad man vill.
Hälsningar
Joanna
PS. Var munkarnas öl himmelskt? Jag har berättat för mina bekanta om de unika ölet och har hänvisat de till din blogg.

Unknown sa...

Jag har inte varit i varesig beskidy eller Bieszczady, men fru mjn säger att Bieszczady är ett ganska vilt område. Inte så välordnat för turister, vilket har sina fördelar, och nackdelar. Zakopane i sig är väl inte så spännande. Barer och klubbar, men oerhört mycket folk. Bergen är också fulla när det är högsäsong. Den slovakiska sidan av Tatry är betydligt tommare och kan rekommenderas, i alla fall om man redan sett dolina piecu stawów polskich.

Munkölet var väldigt gott och en utförligare rapport kommer om ett tag...