2010-08-10

Korsstriden fortsätter

Tog en promenad på eftermiddagen längs Krakowskie Prezedmieście förbi presidentpalatset i går. Massor av folk demonstrerade utanför palatset. Majoriteten av dem verkade demonstrera för att korset skall flyttas. En liten grupp ungdomar (fan, är jag så gammal att jag ser dem som ungdomar och inte som jämngamla...) höll upp en skylt med texten
Riv presidentpalatset, det skymmer korset.
De spelade musik och dansade. En äldre dam vände sig ilskt mot mig och fräste att "de hoppar runt som apor". (Fan igen! Såg jag verkligen ut som någon som stödde korsförsvararna. Visserligen kom bar jag kostym och kom direkt från kyrkan*, men ändå!!!!) När jag svarade att jag tyckte att korset inte passade här och att vi inte behövde någon teokrati såg tanten ut som om hon skulle svimma. Just då, när det började bli roligt tyckte fru mjn att det var dags att dra iväg mig därifrån...

Hela korsstriden är rätt bisarr. Kyrkan vill att korset skall flyttas. Scoutrörelsen, som satte upp det vill att det skall flyttas. Majoriteten av polackerna vill att det skall flyttas. Men påhejade av PiS-ledningen, med Jarosław Kaczyński i förarsätet har en liten minoritet av reaktionärer, som the beatroot skriver
a motley bunch of the ultra-religious, the nationalist, the anti-Russian, the alienated, the anomic and downright deranged. Occasionally individuals possess all the above traits simultaneously
lyckats att visa hur ytterligt klen ryggrad den polska regeringen och nye presidenten har. De vänder sig från minsta strid. Det är inte en regering som kommer att våga ta tag i de viktiga reformer Polen behöver.

Intressant är att några av dem som stöder korsflyttningen är religiösa och hade en skylt med texten Att utnyttja korset för politiska strider är djävulen verk. Samtidigt har ledare inom regeringspartiet PO anklagat PiS för att vilja göra presidentpalatset till mausoleum över Kaczyński. Det ligger något i det... Och naturligtvis möts man av skämtbilder i inboxen. 
(På skylten "Museum över Lech Kaczyńskis martyrskap")

Pappa, som är på besök förundrades över hur det kan bli en sådan strid över ett kors utanför palatset. Det skulle aldrig kunna hända i Sverige menade han. En anledning till det finns nog i diagrammet nedan
En annan förklaring kanske i den polariserade politiken, där konflikter utnyttjas hänsynslöst för att nå politiska poänger. Sedan är väl den svenska samförståndsandan (eller konflikträdslan) en tredje anledning. På sin höjd hade det väl blivit en insändare i lokaltidningen, eller ett samtal till Ring P1, från en "upprörd medborgare".

Och striden fortsätter i kväll. Motståndare till att korset skall stå kvar demonstrerar nu och tidningarna direktrapporterar från platsen. När det här skrivs är runt tusen personer demonstranter samlade framför palatset. Det tiotalet korsförsvararna skyddas av en stor polisinsats, även om polisen säger att allt är lugnt och man inte förväntar sig något bråk. Gazeta Wyborczas rubrik sammanfattar nog det många polacker tycker: "Korsaktion i löjets skimmer." Fast enligt mig är korsförsvararna de absurda.

Dagens ord är "Boli mnie w krzyżu" - Jag har ont i korsryggen (fast krzyż betyder även kors). En skylt som hölls upp av de dansande ungdomarna.

Andra bloggar om , , , .


* Vår grannes dotter döptes. Jag blev tillfrågad om jag ville bli gudfar, men tvingades tacka nej när jag insåg att man tydligen inte kan vara både ateist och gudfar...

1 kommentar:

Matte sa...

Fru mjn är lika tråkig som fru MD, just som det börjar bli roligt blir man ivägdragen någon annanstans...