2008-06-12

Uttjatat citat

Ett av de mest uttjatade, men ändå mest passande citaten just nu är Franklins gamla

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
Jag, som aldrig lyckas få fingrarna loss till sådana saker, har skrivit till riksdagen. Först ett kortare mail till alla ledamöter. Jag fick några svar, mest från frustrerade vänsterpartister, och sedan några klipp-och-klistrade svar från allianspolitiker. Samt en hänvisning från Jan Ericson (m) till hans blogg där man finner rubriker som:
Svenskarna vill inte alls övervakas! (2007-02-07)
Betydligt bättre signalspaningsförslag.....men duger det? (2007-01-24)
Men han verkar i andra inlägg komma ner ganska fast på ja-sidan.

Sedan skrev jag ett långt brev till Eva Selin-Lindgren (c), mest för att jag röstade på henne men också för att jag träffat henne ett par gånger i hennes funktion som professor på GU. Eva skrev ett långt, väl genomtänkt svar tillbaka, där hon beskrev den svåra balansgången mellan integritet och säkerhet. Jag skickade igår ett uppföljande brev där jag uttryckte min sympati för svårigheten i balansgången, men vidhöll att FRA-lagförslaget inte på något vis är ett "balanserat" förslag. Jag skrev också, och det är viktigt att framhålla, att det inte är var FRA får göra enligt den nya lagen som är det mest skrämmande, utan vad de kan göra. Vi har sett så många exempel på hur myndigheter och andra missbrukar sina resurser och gör det de kan och inte bara det de får. IB någon? Eller den nyliga skandalen med Deutsche Telekom i Tyskland som använde lagligt (tack Bodström...) insamlad trafikdata till att spionera på anställda och journalister.

Nej, vi har inte råd att sätta de oerhört kraftfulla medlen som kommer att stå FRA till buds om lagen går igenom i någons händer. Och framförallt måste riksdagsledmöterna tänka på att vi inte vet i vems händer systemet är i morgon.

Dagens ord är szpiegować - spionera.

Andra bloggar om: , , .

Inga kommentarer: